Usein kysyttyä

Jos et löytänyt vastausta kysymykseesi ja katsoit kaikki tuotetukiosiot läpi, niin ota yhteys kuluttajapalveluun.

Nintendogs-pelini ei toimi

Onko sinulla hankaluuksia päästä pelissä eteenpäin? Eikö päävalikkoon ilmesty kolmea kuvaketta: Save (tallenna peli), Supplies List (esineluettelo) sekä Go Out (koiran ulkoiluttaminen)? Ei hätää. Peli ei ole rikki, vaan sinun täytyy tehdä seuraavat asiat ennen kuin pääset pelissä eteenpäin.

Nintendogs-pelin alkuvaiheet
Voit halutessasi alustaa pelin (aloittaa aivan pelin alusta poistamalla tallennetut tiedot) seuraavalla tavalla: Jos haluat poistaa kaikki omistamasi koiranpennut ja pelitiedot, pidä A-, B-, X-, Y-, L- ja R-painikkeita painettuna samanaikaisesti, kun aloitusnäyttö (Nintendo-logo ylemmällä näytöllä) on avoinna. Varoitus: Poistettuja koiranpentuja ja pelitietoja ei voi palauttaa.


1. Kenneli
Peli alkaa, kun kävelet kohti kenneliä. Kun olet oven kohdalla, koputa ovea muutaman kerran käyttämällä Nintendo DS:n stylus-kynää.


Kennelissä voit ostaa (Buy) ensimmäisen koiranpentusi tai käydä katsomassa (Look) kolmea koiranpentua (Kääpiömäyräkoira, Chihuahua ja Labradorinnoutaja). Pelin alussa sinulla on valittavana kuusi eri koirarotua ja keräämällä kouluttajapisteitä (Trainer Points) kenneliin ilmestyy uusia koirarotuja. Kun olet ostanut ensimmäisen koiranpentusi, on aika lähteä kotiin.


2. Kotiin saapuminen
Kun koiranpentusi saapuu kotiin, on hyvä hoivata häntä hieman. Näin koiranpentusi totuttelee uuteen ympäristöönsä.


3. Silittäminen
Keskellä kosketusnäyttöä on "vihellyspainike", jota koskettamalla voit kutsua koiranpennun luoksesi.


Kun molemmat näytöt muuttuvat valkoisiksi, voit vaikkapa silittää koiranpentuasi. Käytä stylus-kynää silittääksesi koiranpentua kunnes hän kimaltelee. Kun olet silittänyt koiranpentua jonkin aikaa, hän tuntee olonsa turvalliseksi. Seuraavaksi on aika nimetä koiranpentu.


4. Koiran nimeäminen
Nintendo DS -käsikonsolin vasemmassa alakulmassa oleva pieni aukko on sisäänrakennettu mikrofoni (MIC), jota hyödynnetään tässä pelissä. Pidä Nintendo DS -käsikonsolia n. 15 cm etäisyydellä kasvoistasi parhaan tuloksen saavuttamiseksi. Varmista, ettei samassa huoneessa ole taustamelua. Peli kertoo, että on aika antaa nimi koiranpennullesi. On tärkeää, että lausut koiran nimen selkeällä ja kuuluvalla äänellä, mutta ei kuitenkaan huutamalla. Muista lausua koiran nimi aina samalla äänensävyllä. Napauta kosketusnäytön alalaidassa olevaa "Begin Audio Input" -painiketta ja ole valmiina.


Lausu koiranpentusi uusi nimi mikrofoniin, kun mikrofonikuvake on koiranpennun yläpuolella. Jos koiranpentusi kuulee nimen, hän haukkuu kerran ja hänen yläpuolelleen ilmestyy lampun kuva. Toista edellä mainitut nimeämisvaiheet vielä muutaman kerran.


Kun koiranpentu oppii uuden nimensä, voit kirjoittaa koiranpennun nimen muistiin käyttämällä kosketusnäytölle ilmestyvää näppäimistöä.


5. Varmista, että koirapentusi tunnistaa uuden nimensä
Kun olet antanut koiranpennullesi nimen ja nimi näkyy myös koiranpennun kuvan alapuolella, on tärkeää varmistaa, että hän tunnistaa nimensä. Kutsu koiraa juuri antamallasi nimellä (esim. Musti), jolloin koiranpentusi saapuu luoksesi. On tärkeää, että lausut koiran nimen selkeällä ja kuuluvalla äänellä, mutta ei kuitenkaan huutamalla. Muista lausua koiran nimi aina samalla äänensävyllä. Silitä koiranpentuasi hieman ja kutsu koiranpentuasi vielä muutaman kerran antamallasi nimellä. Jos koiranpentusi tunnistaa uuden nimensä, hän haukkuu kerran aina kun kutsut häntä antamallasi nimellä.


6. Ensimmäisen tempun opettaminen
Kun koiranpentusi tunnistaa uuden nimensä, voit opettaa hänelle ensimmäisen tempun. Silitä koiranpentusi päätä käyttämällä stylus-kynää. Peli neuvoo sinulle kuinka ensimmäinen temppu opetetaan koiranpennulle. Sinun täytyy liu'uttaa stylus-kynää nopeasti ylhäältä alaspäin koiran pään kohdalla, jolloin koiranpentusi istuutuu.


Kun olet saanut koiranpentusi istumaan, kosketusnäytön oikeaan yläkulmaan ilmestyy lampun kuva. Kosketa lampun kuvaa stylus-kynällä, jolloin koiranpennun yläpuolelle ilmestyy mikrofonin kuva. Lausu ensimmäinen temppu "Istu" Nintendo DS:n mikrofoniin, kun mikrofonin kuva on näytöllä. Jos koiranpentusi kuulee tempun, hän välkähtää (peli toistaa tempun niin, että kuulet oman äänesi) ja hänen yläpuolelle ilmestyy lamppu.


Toista edellä mainitut vaiheet opettaaksesi ensimmäisen tempun koiranpennullesi. Kun koiranpentusi oppii ensimmäisen tempun, kuulet fanfaarien äänen ja koiranpentusi pään yläpuolelle ilmestyy tähtiä. Kirjoita juuri opettamasi temppu muistiin (Istu). Olet juuri opettanut ensimmäisen tempun koiranpennullesi! (Jos koiranpentusi pään yläpuolelle ilmestyy kysymysmerkki, kokeile uudestaan.)


7. Varmista, että koiranpentusi osaa ensimmäisen tempun
Kutsu koirapentuasi juuri antamallasi nimellä (esim. Musti), jolloin hän saapuu luoksesi. Silitä koiranpentuasi tarvittaessa hieman ja lausu ensimmäinen temppu ("Istu") mikrofoniin. Jos koiranpentusi tottelee sinua ja istuutuu, peli onnittelee sinua ja sitten on aika siirtyä eteenpäin pelissä.


Päävalikkoon ilmestyy kolme kuvaketta: Save (tallenna peli), Supplies List (esineluettelo) sekä Go Out (koiran ulkoiluttaminen). Tallenna peli koskettamalla Save-kuvaketta ja valitsemalla Yes-vaihtoehdon. Valitse seuraavaksi Yes-vaihtoehto sammuttaaksesi Nintendo DS:n tai No-vaihtoehto jatkaaksesi peliä.


Supplies List (esineluettelo) sisältää seuraavat vaihtoehdot:
• Sports: urheiluvälineet
• Toys: lelut
• Accessories: tarvikkeet (rusetit, hatut, yms)
• Care: ruoka- ja pesutarvikkeet yms.
• Music: musiikki (oman äänitervehdyksen äänittäminen)
• Clock: kellot
• Etc.: muut esineet


Go Out (koiran ulkoiluttaminen) sisältää seuraavat vaihtoehdot:

• Bark Mode: haukkutila (2 pelaajan tapaamispaikka, esineiden vaihtaminen)
• Shopping: kauppa (Pet Supply), kirpputori (Secondhand Shop), kenneli (Kennel), uuden asunnon ostaminen (Interior Decorator), koirahotelli (Dog Hotel).
• Contests: kilpailut (frisbeen heitto, agility, tottelevaisuuskisa)
• Walk: koiran ulkoiluttaminen
• Info: kouluttajan tiedot (Trainer Info), ystävälista (Friend List), kouluttajan saavutukset (Trainer Accomplishments), asetukset (System Settings).

 

 

Nintendogs – komma igång

Kommer du inte vidare i spelet? Får du inte fram de tre undermenyerna i huvudmenyn: "Save" (spara), "Supplies List" (lista på föremål) samt "Go Out" (att gå ut med hunden). Det är lugnt. Spelet är inte sönder, du skall bara gå igenom följande steg för att komma vidare i spelet:

Förberedelser
Om du vill starta spelet helt från början dvs. radera de valpar du kanske redan har samt annan sparad data, tryck på A-, B-, X-, Y-, L- och R- knapparna samtidigt som du har startmenyn uppe (Nintendo – loggan kommer fram på lcd-skärmen). Observera: raderade valpar och speldata kan inte återfås.

1. Kenneln
Spelet börjar när du promenerar mot en kennel. När du kommit fram till dörren, knacka på några gånger med hjälp av DS Stylus – pekpennan
I kenneln kan du köpa (buy) din första valp eller hälsa på (look) tre valpar (dvärgtax, chihuahua och labrador retriever). I början av spelet kan du välja mellan sex olika hundraser och genom att samla tränarpoäng (Trainer Points) kommer det att dyka upp flera hundraser i kenneln. När du har köpt din första valp, är det dags att åka hem.

2. Att komma hem
När valpen kommit hem, är det bra att kela lite med den, så att den känner sig trygg i sin nya omgivning.

3. Att klappa på valpen
Mitt i pekskärmen finns en visselknapp som du kan peka på med Stylus - pekpennan för att kalla på hundvalpen.
När båda skärmarna blir vita, kan du klappa på din valp. Använd Stylus – pekpennan för att klappa på valpen tills den blir glittrig. När du klappat på valpen ett tag, känner den sig trygg. Sedan är det dags att ge valpen ett namn.

4. Att ge valpen ett namn
Den lilla öppningen i hörnet längst ner till vänster är en inbyggd mikrofon (MIC) som behövs för att kunna spela detta spel. För att du skall lyckas med att lära valpen sitt namn, skall du hålla ds-konsolen på c:a 15 centimeters avstånd från ditt ansikte. Försäkra dig om att det inte finns några bakgrundsljud i rummet. Spelet meddelar, att det är dags att lära valpen sitt namn. Det är viktigt att du uttalar valpens namn med tydlig och hög röst, men inte så högt att du skriker. Kom ihåg att uttala namnet på samma sätt varje gång. Klicka på "Begin Audio Input" – längst ner på pekskärmen och var beredd att träna hunden.
Säg valpens nya namn i mikrofonen när du ser mikrofonsymbolen ovanför valpens huvud. När valpen har förstått namnet, skäller den en gång, och en glödlampa dyker upp ovanför dess huvud. Uttala namnet i mikrofonen ett antal gånger.
När valpen lärt sitt namn, kan du skriva ner det genom att använda tangenterna på pekskärmen.

5. Försäkra dig om att valpen verkligen lärt sig att känna igen sitt namn
När du gett valpen ett namn och det står nedanför bilden på den, är det viktigt att kontrollera att den lärt sig sitt namn. Kalla på hunden med det nya namnet (till exempel Emma). Valpen kommer till dig. Det är viktigt att du kallar på den med en tydlig och tillräckligt hög röst men inte genom att skrika. Kom ihåg att alltid uttala namnet med samma ton. Klappa på den lite och kalla på den några gånger till. Om valpen känner igen sitt namn kommer den att skälla en gång efter varje gång den hört namnet.

6. Att lära valpen första tricket
När valpen reagerar på sitt nya namn, kan du lära den ett trick. Klappa den på huvudet med Stylus – pekpennan. Spelet ger dig instruktioner om hur man lär valpen tricket. Håll Stylus – pekpennan på valpens huvud och dra den snabbt nedåt. Då sätter sig valpen.
Därefter kommer det fram en lampa i hörnet längst uppe till höger. Peka på lampan med Stylus – pekpennan, då kommer en mikrofonsymbol fram ovanför valpens huvud. När mikrofonen syns på skärmen, kan du uttala namnet på ett trick i den, till exempel: "sitt". Om valpen hört tricket, blinkar den till (spelet upprepar det du just sagt) och det kommer fram en lampa ovanför den.
Upprepa dessa steg för att lära din valp det första tricket. När den lärt sig det, kommer du att höra fanfarer och det kommer upp stjärnor ovanför valpens huvud. Skriv ner namnet på tricket (sitt). Grattis! Du har precis lärt din valp sitt allra första trick. (Om det kommer upp ett frågetecken ovanför valpens huvud, försök lära upp den en gång till)

7. Kontrollera att din valp kan det första tricket
Kalla din valp vid det nya namnet (till exempel Emma). Den kommer till dig. Klappa på hunden lite om det känns att den behöver det och säg namnet på första tricket (sitt) i mikrofonen. Om valpen lyder dig och sätter sig, kommer spelet att gratulera dig och det är dags att gå vidare.
I huvudmenyn kommer det nu fram tre ikoner: Save (spara), Supplies List (lista på föremål) samt Go Out (gå ut med hunden). Spara spelet genom att röra vid "Save" och genom att välja "Yes". Sedan kan du antingen välja "Yes" om du vill stänga av Nintendo DS eller "No" om du vill fortsätta att spela.

Supplies list (lista på föremål) innehåller följande föremål:

• Sports: idrottsredskap
• Toys: leksaker
• Accessories: tillbehör (rosetter, hattar, mm)
• Care: mat- och hygienprodukter mm.
• Music: musik (inspelning av egen ljudhälsning )
• Clock: klockor
• Etc.: andra föremål


Go Out (att gå ut med hunden) innehåller följande alternativ:

• Bark Mode: skälläge (mötesplats för två spelare, byte av föremål)
• Shopping: butik (Pet Supply), loppis (Secondhand Shop), kennel (Kennel), att köpa en ny lägenhet (Interior Decorator), hundhotell (Dog Hotel).
• Contests: tävlingar (frisbeekastning, agility, lydnadstävling)
• Walk: gå ut med hunden
• Info: info om tränaren (Trainer Info), vänlista (Friend List), tränarens prestationer (Trainer Accomplishments), inställningar (System Settings).

Laite ei lataudu enää

Kun minkä tahansa Nintendo DS- mallin akkua ladataan laitteen mukana tulevalla akkulaturilla, niin silloin laitteeseen syttyy normaalisti oranssi latausvalo.

Seuraavia asioita latauksesta on hyvä pitää mielessä:

  • Latausvalo sammuu lähes heti jos akku on täynnä.

  • Latausvalo on päällä niin kauan, kunnes akku on latautunut täyteen.

  • Vihreä tai sininen virtavalo muuttuu punaiseksi silloin kun akku on lähes tyhjä (peliaikaa alle 30min.), jos laite on sillä hetkellä päällä.




Jos latausvalo sammuu latauksen aikana heti (tarkoittaisi sitä, että akun pitäisi olla täynnä) ja aloitetaan pelaamista, mutta laite sammuu itsessään hetken kuluttua tai punainen virtavalo syttyy heti, niin silloin laite kannattaisi tarkistuttaa huollossa. On mahdollista, että akussa, akkulaturissa tai itse Nintendo DS -laitteessa on ongelma.

Kosketusnäyttö ei toimi

Jos jostakin syystä kosketusnäyttö ei reagoi tai se ei toimi kunnolla (osoittaa esim. väärään paikkaan), niin silloin sitä kannattaa kalibroida:

1. Käynnistäkää Nintendo DS, niin, että sen sisällä ei ole mitään peliä.

2. Valitkaa alimpana olevaa pientä DS-kuvaketta (asetusvalikko).

3. Asetusvalikossa valitkaa oikeanpuolimainen keltainen kuvake.



4. Tehkää ohjeiden mukaan kalibrointi: koskekaa pieniin punaisiin neliöihin ylänurkassa ja alanurkassa ja keskellä viimeiseksi. Valitkaa "Confirm" kun kalibrointi on suoritettu loppuun.


Jos kalibrointi ei tunnut menevän loppuun asti, niin silloin kosketusnäytössä on todennäköisesti jokin osittainen häiriö.
Jos kalibrointi ei poista ongelmaa, niin silloin laite kannattaa tarkistuttaa huollossa.

Ruutu värisee kun pelaan Pokémon-peliä


Kun pelaat Pokémon-peliä, kuten Pokémon Diamond ja Pokémon Emerald -pelejä, joissakin tapauksissa ruutu muuttuu sekavaksi ja peli äännähtelee kun hahmoa liikuttaa eteenpäin. Tämä johtuu normaalisti siitä, että vähintään yksi mukanasi oleva Pokémon on saanut myrkkyä.

Voit ratkaista ongelman kahdella eri tavalla:

A) Antamalla kaikille myrkkyä saanneille Pokémoneille vasta-ainetta (Antidote).

tai

B) Menemällä lähimpään Pokémon Centeriin ja hoitamalla koko Pokémon-ryhmäsi siellä.

Ongelmanratkaisu löytyy myös pelin käyttöohjeista.

Laite tipahti ja ruutu/kuori hajosi

Jos Nintendo DS on tippunut ja kuori / näyttö hajonnut kokonaan tai osittain, niin silloin laite olisi tarkistettava ja huollettava mahdollisimman pian. Useimmissa tapauksissa kuoren ja/tai näytön vaihtaminen huollossa on tehnyt laitteesta jälleen käyttökelvollisen. Saatte ennen tarkistusta tai tarkistuksen jälkeen arvion mahdollisesta huoltokustannuksesta ennen varsinaisia huoltotoimenpiteitä.